Теорія:

У даній темі курсу ІКТ-грамотності «Новатор» ми розповімо про інструменти ЯКлас, які педагог і батько можуть використовувати з метою підвищення мотивації школярів до навчання.
Що таке «режим тренування»?
Будь-який користувач, зареєстрований на ЯКлас, має вільний доступ до основних навчальних об'єктів з розділу «Предмети»: теоретичним матеріалами, завданнями, тестами. Це означає, що школяр може в будь-який час і на будь-якому доступному йому пристрої самостійно тренуватися на ЯКлас з предметів шкільної програми. При цьому школяр може вибрати будь-який предмет для будь-якого класу, незалежно від того, що він проходить в школі.
 
Така система надає широкі можливості для різних категорій учнів:
  • повернутися до тем минулих років і «підтягти» знання з предмета;
  • закріпити той матеріал, яких навчається проходить в школі в даний момент;
  • опрацювати складні теми;
  • поглибити знання з цікавого предмету - вирішувати матеріал з випередженням.
Що підвищує мотивацію при заняттях в режимі тренування?
1. Зручність і доступність для учня. Заняття в звичному сучасному школяреві середовищі.
  
Дозвілля сучасного школяра нерідко пов'язаний з Інтернетом: спілкування, гри, хобі - все це відбувається з використанням електронних пристроїв і у «Всесвітньій мережі». ЯКлас природним чином інтегрований в звичне школяреві інтернет-середовище, при цьому будучи в першу чергу навчальним ресурсом.
 
Не останню роль в зручності системи грає адаптивний дизайн: візуальне оформлення ЯКлас підлаштовується під монітор комп'ютера, планшета, смартфона. На будь-якому з цих пристроїв буде зручне и приємно читати теоретичні матеріали, вірішуваті завдання й тести.
 
mobile_huge.png
 
При наявності доступу в Інтернет, учень має можливість тренуватися в будь-який зручний йому момент, де б він не знаходився.
Додатково, учень який навчається може поділитися будь-яким цікавим завданням або власними досягненнями в соціальних мережах так само, як він зазвичай ділиться картинкою або жартом.
 
socSeti.png
 
topSocSeti.png
 
2. Повага особистого простору учня. Створення середовища психологічного комфорту в режимі тренування.
  
Помилки і невдачі в процесі навчання є цілком природними. Але навіть доросла людина залежний від думки оточуючих, а школяр - тим більше.
Режим тренування на ЯКлас влаштований так, що ніхто зі сторонніх не побачить, скільки разів школяр намагався вирішити задачу і скільки разів він допускав помилки.
На ЯКлас працює загальний принцип: «громадськості» видно тільки успіхи користувачів. Невдалі спроби і погані оцінки приховані від сторонніх.
 
У публічному профілі користувача відображаються:
  • всі бали (♦) за всі завдання, набрані в «Предмет» на ЯКлас;
  • оцінки не нижче «7»;
  • прогрес, починаючи з 25%.
 
profilePupil.png
 
На головній сторінці сайту в віджетах «Зараз вирішують» і «Топ дня» з'являються тільки добрі та відмінні результати користувачів. Приємно потрапити на головну сторінку сайту, якщо виконав завдання добре!
 
topOfday.png
 
Результати школяра, якщо вони нижче 25% і оцінки «6», видно обмеженому колу осіб:
  • самому школяреві в розділі «Предмети»;
  • педагогу в розділі «Результати учнів», якщо педагог спеціально захоче подивитися освоєння теми;
  • батькові, якщо школяр надав йому доступ до своїх результатів.
При такому підході знімається страх перед засудженням за помилку, що мотивує вирішувати завдання, доки не буде досягнуто бажаного результату.
 
3. Створення ситуації успіху для кожного учня.
  
Педагог Озерськ технічного коледжу О.Р. Курганова в своєму блозі, присвяченому методикам викладання з ЯКлас, пише:
Для кожного викладача дуже важливо залучити до активності пасивні групи учнів. Одним з інструментів в цій непростій справі є створення ситуації успіху для кожного учня.
Тренажери ЯКлас дають можливість навчання в умовах глибокої диференціації. Під час самостійних занять на сайті кожен школяр може самостійно (або за допомогою педагога або батька) вибрати завдання відповідного йому рівня складності, займатися в своєму ритмі і опрацьовувати необхідні саме йому теми.
 
О.Р. Курганова продовжує:
Для індивідуальної роботи з слабо встигають учнем спробувала займатися на комп'ютері викладача, де той отримав легкі завдання, які з задоволенням і виконав. (...)
 
Вирішити завдання самостійно - це перемога, з якої виростає повага до себе.
4. Тренування в ігровій формі. Мотивація через змагання.
  
В даному курсі ми вже розповідали про режим набору балів на ЯКласс. Докладніше можна почитати за посиланням: «Бали, прогрес і оцінки на ЯКлас».
 
За кожне вірно або частково вірно вирішине завдання навчається отримує бали: ♦. Бали є відправною точкою для обчислення відсотка освоєння теми та рекомендованої оцінки, але не тільки!
Бали, набрані учнями на ЯКлас, - це ключовий елемент розділу «ТОПи». Бали - це елемент рейтингової системи на ЯКлас.
 
ТОПи — це головний мотивуючий розділ ЯКлас - змагання за кількістю балів, набраних за правильне рішення завдань.
Розділ «ТОПи» вносить в процес навчання елемент комунікації і змагання. Подібна гра в «хто набрав більше балів» підстьобує школярів домагатися максимуму балів за завдання, вирішувати більше завдань, ділитися результатами. Рейтингова система, реалізована у розділі «ТОПи», природним чином сприяє підвищенню якості знань учнів.
 
Докладніше про ТОПи читайте в наступних теоретичних матеріалах даної теми.
Як доступ до правильних відповідей і рішень сприяє мотивації до навчання?
Педагоги, що регулярно використовують ЕОР ЯКлас у професійній діяльності, відзначають, що доступ до рішень (Підписка Я+):
  • дає впевненість у своїх силах;
  • мотивує до самостійного вирішення завдань, що сприяє формуванню умінь і навичок вирішення типових задач;
  • сприяє вмінню застосовувати отримані компетенції для вирішення якісно нових завдань,тому числі і професійних.
Порівнювалися результати двох груп учнів: у першої групи був доступ до рішень, у другої групи такий доступ був відсутній. Аналізувалися такі параметри: час, витрачений на вирішення завдань, відсоток вирішених завдань, а також кількість вироблених спроб вирішення.
 
Результати учнів при освоєнні теми «Тригонометричні рівняння» (з доступом до рішень на ЯКлас):
  • Середній час самостійних занять на сайті - 43 хвилини.
  • Середня кількість спроб вирішення завдань - 31 спроба.
  • Середній відсоток вирішених завдань по темі - 23% вирішених завдань.
Результати учнів при освоєнні теми «Ступені і коріння» (без доступу до рішень на ЯКлас):
  • Середній час самостійних занять на сайті - 8 хвилин.
  • Середня кількість спроб вирішення завдань - 5 спроб.
  • Середній відсоток вирішених завдань по темі - 1.18% вирішених завдань.
 
Screenshot_1.png
 
О.Р. Курганова пише:
Доступ до рішень - це можливість навчити наших учнів самостійної навігації по досліджуваному предмету. (...) При цьому, позааудиторна самостійна робота стає саме самостійною. Хлопці самі розбирають завдання, які не були вирішені під час уроків, відпрацьовують пропущені теми, перездають їх в разі необхідності поліпшити оцінку.
 
Аналіз наведених даних дозволяє стверджувати, що інтенсивність самостійних занять учнів на ЯКлас і кількісно і якісно відрізняється. Діти охоче вирішують (завдання і тести), маючи доступ до рішень.
Таким чином, самостійна робота над помилками формує компетенції самоконтролю, а створення ситуації успіху мотивує учня до включення в подальшу пізнавальну діяльність.
Джерела: